Het friemelt, kronkelt, beweegt …. er is geen rust en
structuur in de klas te krijgen!
Wat ik ook doe . . . het helpt niet of
maakt het alleen nog erger . . . .!
Al
direct na de bel sluipt er één langs je heen en stormt een ander met veel
lawaai de klas in…weer een ander duwt de kinderen die voor haar staan, één van
de kinderen huilt….
als je je omdraait,
rollen er drie over de grond en loopt er al weer één de klas uit!
Voordat er rust is en je
je verstaanbaar kan maken, is er al heel wat tijd verstreken. Hoe vindingrijk
ben je? Hoeveel uithoudingsvermogen hebt je….
Wat hebben deze kinderen
nodig, zodat ze samen met jou kunnen leren…..
Spelen en bewegen is
voeding voor hart en brein
Spelen
is schijnbaar doelloos gedrag. Zeker op school: kinderen komen er om te leren,
toch?
Spelen kost tijd en
energie. Toch is de behoefte om te spelen sterk.
Kijk maar wat er gebeurt
nadat kinderen en ook volwassenen een tijdlang geconcentreerd of ingespannen
bezig zijn geweest; rennen, dollen, lachen, praten en grapjes maken. Spelen
helpt ons te overtollige spanning af te voeren, te ont-stressen en in plaats van
te overleven helpt het ons om te léven.
In
het spelen en bewegen leert een kind beter met zichzelf en anderen om te gaan.
Spelen
is essentieel voor de groei en vorming van het brein, in spel en bewegen zijn kinderen lichamelijk, sociaal én mentaal
actief. Actief spelen bevordert de zenuwgroei in de hersengebieden waar emoties
verwerkt en beslissingen worden genomen. Kinderen worden flexibeler, leren zich
makkelijker en nauwkeuriger uit te drukken, beter naar het eigen lichaam en
gevoel te luisteren, en beter naar anderen te kijken en in te voelen.
wordt vervolgd....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten